UTS Bernardt in Elsloo heeft een Renault Master Z.E. in gebruik genomen. Het bedrijf ziet in de volledig elektrische bedrijfswagen een ideaal voertuig voor last-mile leveringen. Bovendien zet UTS Bernardt met de aanschaf van de Renault Master Z.E. een nieuwe stap in de reductie van haar CO2-uitstoot. De levering kwam tot stand in samenwerking met Renault Trucks-bedrijfswagendealer Nebim.

De aanschaf van de Renault Master Z.E. past in de transitie die UTS Bernardt doormaakt, zegt directeur-eigenaar David Bernardt. “Van origine zijn we een verhuisbedrijf, maar de afgelopen jaren hebben we ons dienstenpakket verbreed. We zijn nu ook actief in meubellogistiek: het bezorgen en monteren van meubels bij particulieren thuis. We richten ook hotels en vakantieparken in met nieuw meubilair. Daarnaast focussen we ons op last-mile stadsdistributie omdat we zien dat daar veel potentieel en groei in zit.”

Stadsdistributie
Voor stadsdistributie zet UTS Bernardt nu ook een Renault Master Z.E. platformcabine met Citybox-laadbak in. Het is het eerste 100% elektrische voertuig van UTS Bernardt. “In Maastricht zijn we nu bezig om de simply-mile invulling te geven: slim en schoon bevoorraden van bedrijven en instellingen in de stad”, vertelt Bernardt.

De spil in dit concept is een logistiek centrum waar goederen van leveranciers worden ontvangen, opgeslagen en omgepakt voor just-in-time en just-in-place levering aan klanten in de stad. “We zien daarbij volop kansen voor de Renault Master Z.E.”, zegt Bernardt. “Neem bijvoorbeeld hoteliers: ik ken hoteliers die zich eraan storen dat er talloze keren per dag goederen of pakketten worden geleverd. Leveranciers parkeren voor de deur, houden een plek voor gasten bezet en melden zich aan de balie voor een handtekening terwijl de hotelier zijn aandacht wil besteden aan zijn gasten. Wij kunnen het complete voorraadbeheer voor onze rekening nemen, van printpapier tot wijn.

Goederen kunnen bij onze vestiging in Elsloo worden opgeslagen en de klant kan die op afroep en gegroepeerd door ons laten bezorgen. Wij kunnen dat dan combineren met leveranties aan andere partijen.”

CO2-uitstoot flink omlaag
De Renault Master Z.E. is ook alvast een oplossing voor de milieuzone die de gemeente Maastricht wil invoeren om vervuilende voertuigen te weren uit de binnenstad. Het voertuig is immers 100% elektrisch en heeft door dit schone en stille karakter toegang tot zones waar beperkingen gelden. Daarnaast investeert UTS Bernardt uit oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen in elektrisch vervoer. Reductie van CO2-uitstoot is al jaren een van de speerpunten. Het bedrijf brengt de milieueffecten als gevolg van haar bedrijfsvoering sinds 2007 nauwgezet in kaart. In elf jaar tijd bracht UTS Bernardt haar totale CO2-uitstoot met 75% terug. In de categorie vervoer ging de CO2-uitstoot in die periode met 76% omlaag. De inzet van elektrisch vervoer verkleint de CO2-footprint verder. De Renault Master Z.E. stoot geen fijnstof en CO2 uit. Bernardt: “Duurzaamheid is een belangrijk thema en als zelfstandig ondernemer kun je daar zelf keuzes in maken, bijvoorbeeld in transport. We investeren daar ook in met het oog op de toekomst van generaties die na ons komen en de omgeving waarin zij leven en werken.”

Uitstekende service
Bernardt kiest vol overtuiging voor de Renault Master Z.E. “We hebben al Renault Masters in de vloot, zowel Chassis-Cabines als gesloten bestelwagens. We zijn erg tevreden over zowel Renault als Nebim. Naast het hoge laadvermogen vind ik Renault Masters mooie auto’s. Ook de samenwerking met Nebim Groep in Elsloo verloopt prima. In het aankooptraject van de Renault Master Z.E. hebben we meerdere keren om tafel gezeten om een afgewogen keuze te kunnen maken. Maar er is niet alleen contact als je een voertuig wilt kopen, ook daarbuiten wordt interesse getoond en meegedacht. Daarnaast valt mij op dat de werkplaats goed communiceert en meedenkt om ervoor te zorgen dat wij over onze voertuigen kunnen beschikken als dat nodig is.”